Tuesday, April 29, 2008

KUALA LUMPUR LAMBANG PENCAPAIAN !



Bangunan tinggi - itulah lambang kita. Betapa kita telah berjaya mencapai puncak kejayaan. Kita patut rasa bangga kerana dapat membangunkan kotaraya ini dengan titik jerih kita sendiri. Kotaraya ini hak kita semua. Kotaraya ini mercu pencapaian orang Melayu. Orang Melayu sudah berjaya. Kini mampu memiliki bangunan perniagaan yang tinggi-tinggi, yang besar-besar. Megah dipandang orang sehingga mereka jadi takjub bagaimana orang Melayu yang telah begitu lama melalui sejarah penjajahan, sejarah pembelajaran, sarat dengan sejarah perjuangan bangsa selama lebih dari 500 tahun - kini telah mampu memiliki bangunan besar tersergam.

Jalan-jalannya dinamakan sempena nama tokoh Melayu - Jalan Sultan Ismail, Jalan Dato' Onn, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Maharajalela, Jalan P.Ramlee dan Jalan Kucing.

Kita sendiri takjub melihat kejayaan orang Melayu di tanah airnya sendiri.


Nota:
Kurang dari 4% bangunan perniagaan di Manjung, Perak adalah kepunyaan orang Melayu. Berapa peratuskah pula bangunan di kotaraya Kuala Lumpur dimiliki oleh orang Melayu, orang Tionghua,orang India atau orang Singapura dan dari lain-lain negara? Siapa yang menyimpan statistik pemilikan bangunan-bangunan perniagaan di Kuala Lumpur supaya boleh dijadikan kayu pengukur kejayaan dan pencapaian orang Melayu?

Statistiknya pasti ada.